Herinner jij jouw eerste auto nog? Een heerlijk gevoel van vrijheid en geluk dat je op dat moment ervoer. Een auto is een product waar veel emotionele waarde aan vast hangt, in een eerder blog ben ik daar al dieper op ingegaan. Maar het is ook een economisch product. Met andere woorden: autorijden kost geld! Hoeveel is erg afhankelijk van de gekozen auto, het aantal kilometers dat jij rijdt en wie de kosten draagt (en het risico).

In dit blog bespreek ik een drietal opties die je als berijder van een auto hebt. Hierbij zal ik met name ingaan op het kostenaspect van een auto: auto in privébeheer (kopen), private lease en het gebruik van deelauto’s. Het is geschreven vanuit oogpunt van een privépersoon. In een volgend blog zal ik in gaan op de mogelijkheden en effecten voor de werkgever bij de keuzes voor een leaseauto, de reiskostenvergoeding of een mobiliteitsbudget.

Zelf een auto kopen

Als je een auto koopt, is deze direct van jou en je kunt ermee doen wat je wilt. De aankoop kun je financieren met eigen geld (lees spaargeld) of met een externe financiering (lees bank of financiering via de dealer). Omdat de auto jouw bezit is zullen alle kosten (lees risico) voor jouw rekening zijn. Hieronder worden de autokosten waar je rekening mee dient te houden kort toegelicht.

De kosten van autorijden kun je indelen in twee categorieën, vaste en variabele kosten. Onder vaste kosten verstaan we de kosten die je kwijt bent aan het bezit van een auto, of je er nu mee rijdt of niet. Onder variabele kosten vallen alle kosten die afhankelijk zijn van het aantal kilometers dat je rijdt (gebruik).

Bezit

  • Afschrijving: Een post die je niet direct ziet, maar is meestal de grootste kostenpost van de auto. Afschrijving is het verschil tussen de kosten van aanschaf en het bedrag dat je terugkrijgt bij inruil of verkoop verdeeld over de periode dat je de auto in je bezit hebt.
  • Rente: Dit kun je op twee manieren opvatten. Indien je de auto betaalt met eigen geld heb je dit niet meer op jouw rekening staan en ontvang je hier ook geen rente meer over. Als je de auto financiert via de bank of dealer betaal je rente over het geleende bedrag.
  • Motorrijtuigenbelasting: De hoogte van dit bedrag is afhankelijk van provincie, brandstof en gewicht van de auto. Het bedrag kun je berekenen op de website van de belastingdienst.
  • Verzekering: Je bent verplicht om een WA verzekering af te sluiten. Bij een nieuwe auto (tot 5 a 6 jaar) wordt aangeraden om deze all risk te verzekeren.
  • Onderhoud: ook als je jouw auto niet of nauwelijks gebruikt zal je deze moeten onderhouden. Vaak gaat dit om eenmaal per jaar. Daarnaast kan het zijn dat er iets stuk gaat. Bij een nieuwe auto zal dit onder de garantie vallen, maar bij een tweedehands auto zal je dit zelf moeten betalen. Dit zijn moeilijk in te schatten kosten en kunnen variëren van 1 euro voor een lampje tot 20.000 euro voor een nieuwe motor. Kortom dit is een lastig in te schatten post.
  • Pechhulp: Niet noodzakelijk, maar wel erg prettig. Koop je een nieuwe auto, dan is de kans groot dat er een regeling is vanuit de fabrikant en pechhulp via bijvoorbeeld de ANWB wegenwacht niet nodig is. (hulp in Europa kost €83 tot €199 per jaar via de ANWB)

Gebruik

  • Afschrijving: Hoe meer kilometers je rijdt des te minder jouw auto waard wordt.
  • Onderhoud: Als je meer kilometers maakt zal jouw auto sneller onderhoud nodig hebben. Bijvoorbeeld elke 15.000 of 30.000 kilometer een onderhoudsbeurt. Deze post hangt samen met onderhoud zoals bij vaste kosten vermeld. Hierbij geldt meestal wat het eerste komt, onderhoud op leeftijd of op kilometerstand.
  • Banden: Banden slijten wanneer je rijdt. Na een bepaalde afstand is het profiel zo ondiep dat het onveilig wordt. Dit zal na ongeveer na 30.000 a 40.000 kilometer zijn.
  • Brandstof: in de folder van de autofabrikant staat het brandstofverbruik keurig vermeld, maar of dit ook het verbruik is dat gerealiseerd zal worden is nog maar de vraag. Alle auto’s worden op eenzelfde manier getest, de opgegeven verbruikswaarde in de folder is daarmee een goede manier om auto’s onderling te kunnen vergelijken. Met de werkelijkheid heeft dit echter weinig te maken. Er zijn maar weinig bestuurders die de fabrieksopgave weten te evenaren. Wat jij aan verbruik kunt verwachten voor jouw auto kun je bekijken op diverse websites. (2)

Al met al is dit een lange lijst met kosten. Daarbij zijn veel van deze kosten onzeker. Onderhoud kan zomaar een paar duizend euro per jaar kosten of helemaal niets. En hoeveel je voor jouw auto terugkrijgt bij verkoop? Tja, dat weet je ook pas als je deze te koop zet (let op: de prijs waarvoor jouw auto te koop staat bij een dealer of handelaar is niet gelijk aan de inruilwaarde). Gelukkig bieden zowel de ANWB als Autoweek een rekenmodule om te berekenen wat jouw auto kost (puur theoretisch).

En privé leasen?

Bij privé lease is de auto niet van jou, maar van de leasemaatschappij. In feite geldt hier hetzelfde verschil als bij huizen, je kunt huren of kopen. Jij betaalt een vast bedrag per maand en in ruil daarvoor kun je de auto gebruiken. Aan het eind van het contract lever je de auto weer in. Hierbij heb je ook de twee componenten vaste en variabele kosten, maar de verdeling is anders dan bij de koop van een auto.

Lease

  • Leasetermijnen: per maand betaal je een vast bedrag voor de auto. Dit bedrag wordt bepaald aan de hand van een looptijd (vaak 24, 36 of 48 maanden) en een inschatting van jouw jaarlijkse kilometrage (10.000 kilometer, 20.000 etc.)

Gebruik

  • Brandstof:  elke liter die je tankt kost geld. Een zuinige auto is daarmee goedkoper dan een onzuinige variant.
  • Kilometerafwijking: Vooraf geef je aan hoeveel kilometer je denkt te gaan rijden. Op basis van het verleden kun je een inschatting doen, maar hoeveel je werkelijk rijdt weet je pas achteraf. In jouw contract is opgenomen wat de gevolgen zijn als je meer of minder kilometers maakt. Controleer dit zorgvuldig voordat je een overeenkomst aangaat.

De lijst is bij leasing een stuk korter dan die onder koop of financiering. Dit geldt echter alleen als je kiest voor full operational service leasing. Heb je interesse in een privélease auto, controleer dan goed of alle services zijn opgenomen in het leasetarief. Soms vallen bijvoorbeeld verzekering of motorrijtuigenbelasting buiten het leasetarief. Zo lijkt het op eerste gezicht erg voordelig, maar blijkt in de praktijk anders.

Andere alternatieven?

Als je slechts sporadisch gebruik maakt van een auto kan het voordelig zijn om gebruik te maken van deelauto’s. Hierbij heb je geen of een beperkte kostenpost aan vaste kosten. Soms is er een abonnement van enkele euro’s per maand. Je betaalt alleen voor de gereden kilometers en/of de tijd dat je in de auto zit. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Greenwheels, Car2Go of SnappCar. Tussen deze aanbieders zit ook nog wel een verschil. Zie bijvoorbeeld Car2Go en Greenwheels  als een hotel en SnappCar als Airbnb. Of een deel auto een aantrekkelijk alternatief is, hangt af van jouw persoonlijke situatie.

Woman using smart phone in her car

Car sharing

 

Conclusie

Zelf kopen, privélease, zakelijk leasen of een deelautogebruiken? Wat voor jou de meest voordelige optie is, kan alleen jij zeggen en is grotendeels afhankelijk van jouw mogelijkheden en persoonlijke voorkeur.  Om snel een vergelijking te kunnen maken van de autokosten kun je bij ALD Automotive een rekenmodel invullen. Zo zie je snel wat financieel gezien de beste keuze is voor jou.

Deze is te vinden op de website van ALD Automotive.

 

 

1. Dit geldt zowel voor een nieuwe als een gebruikte auto. In de regel zijn bij een nieuwe auto de vaste kosten hoog en variabele kosten lager (veel afschrijving, weinig onderhoud) en zijn bij een gebruikte auto de vaste kosten relatief laag en variabele relatief hoog (minder afschrijving, maar meer onderhoud.

2. Een dieselauto is zuiniger en de brandstof is goedkoper, daar staat weer tegenover dat de wegenbelasting hoger is. Welke brandstof voor jouw het meest voordelig is hangt af van de auto en jouw jaarlijkse kilometrage.