Op basis waarvan kies jij het vervoersmiddel om naar je werk te reizen? Vind je kosten, duurzaamheid of juist snelheid belangrijk? Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Om te onderzoeken of ik zelf mijn reizen duurzamer en voordeliger kan afleggen, heb ik een aantal dagen gereisd met een E-ONE.

E-One 2015

Wat is een E-ONE:

  • 100% elektrisch voertuig (geen fiets want bijtrappen is niet mogelijk, trappers niet aanwezig)
  • Topsnelheid 25 km/u
  • Plaats op de weg is het fietspad
  • Voertuiggewicht 80 kg
  • Actieradius 60 a 90 km
  • Consumentenprijs €3600,00 incl. btw
  • Full LED verlichting

Uitrusting: cruise control, USB charger en telefoonhouder.

Waarom een E-ONE? Ik ben niet sportief genoeg om 40 kilometer te fietsen en met de regenachtige omstandigheden rondom de testdagen zit ik graag droog. Daarbij is de E-ONE te recyclen (erg duurzaam) en met €1,00 aan stroom kom je 400 kilometer ver. Dat is extreem goedkoop rijden!

 

Hoe bevalt het?

Ik heb een prototype E-ONE meegekregen met iets meer dan 11.000 kilometer op de teller. Het comfort is prima en zelfs ik pas er met mijn 2,04 meter nog net in. Tas in het bagagevak, telefoon in de houder, navigatie aan, muziek aan. Ik ben er klaar voor…

Waar zitten de richtingaanwijzers, wat zie ik in de spiegels en hoe breed ben ik? Dit is met recht nieuwe mobiliteit, de eerste meters zijn echt even wennen! De elektromotor heeft ruim voldoende vermogen om bruggen op te komen en de topsnelheid van 25 km/u is snel bereikt. Daarbij heb je door de grote ruit veel zicht. Via een toeristische route kom ik door stukken van het land die ik nog niet eerder zo heb mogen aanschouwen en rijd een groot deel van de reis tussen de bomen en weilanden.

Na 21 kilometer en ongeveer een uur rijden kom ik bij de pont. Hier stap ik even uit om de benen te strekken. Met de kap open merk ik pas hoe koud het eigenlijk is. Omdat je volledig uit de wind zit, heb je minder last van de kou. Een bakje koffie op de pont is zeer welkom (hoewel de reiskosten hiermee weer iets omhoog gaan)!

 

IMG_6536

Om mijn testcase compleet te maken krijg ik aan de andere kant van het Noordzeekanaal de volle laag: windstoten, regen en hagel. Ik ben heel blij met mijn dakje, want ik blijf volledig droog. Na iets meer dan 40 kilometer (lees: 2 uur en 15 minuten na vertrek) merk ik dat er minder vermogen beschikbaar is. Met een druk op de knop wordt de 2e accu ingeschakeld en rijd ik de laatste 100 meter naar mijn huis. 80 kilometer onder deze omstandigheden is dus haalbaar!

De volgende dag geeft de lader aan dat de accu vol is (zou 2 uur moeten duren). Met 3 graden is het wel erg fris vandaag, waardoor er veel condens ontstaat en de ventilatie continu moet draaien. Dit keer kies ik de snelste route waarmee ik ongeveer 30 minuten sneller in Hoofddorp ben.

 

Conclusie

De reden om met een E-ONE te reizen was enerzijds om kennis te maken met deze nieuwe vorm van mobiliteit en anderzijds om te verkennen wat het effect is van de nadruk op kosten, duurzaamheid in plaats van snelheid. Voor mij betekent dit een reisdag het volgende:

Capture

Op basis van mijn reispatroon zou ik maandelijks ongeveer €220,00 aan brandstof kunnen besparen. Toch kies ik die avond weer voor de auto. Waarom? Omdat ik de reistijd te veel vind. Als ik eenzelfde vertrektijd aan zou houden, betekent dit ik dagelijks om 20:30 thuis ben. Als ik op dezelfde tijd thuis wil zijn als nu zal ik om 04:30 moeten vertrekken. En dat is het mij niet waard…

Maar, terugkijkend op deze 2 dagen, was het een geslaagd experiment; want alleen door “anders reizen” uit te proberen weet je wat het effect is.

Wel besluit ik om van de zomer minimaal 2 keer met de e-bike te gaan (scheelt een bezoek aan de sportschool) en maak ik vaart met de selectie van een elektrische auto, want 16 kilo uitstoot per dag is wel erg veel.

IMG_6529

Ps. De E-ONE is mij boven verwachting goed bevallen en een prima alternatief voor de auto, zeker op trajecten waar veel file staat. Mocht ik in de toekomst dichter bij het werk komen te wonen en/of veel meer filehinder ondervinden, dan ga ik zeker nog eens met de leverancier praten.